Ako robiť vodnú hladinu

Standard

Výpisky z Michaela Bossoma o tom, akými spôsobmi možno vyrobiť vodnú hladinu:

  1. zotrením ešte teplého vosku servítkou
  2. vyrobenie odrazu nažehlením opakovaných farieb oblohy
  3. prežehlením časti obrázku priesvitným voskom.

Zatiaľ som sa hrala len s tou prvou a druhou technikou a Bibs sa hrala s druhou a treťou.

Zotrenie vosku servítkou

Namaľujeme si krajinku tak, že pokryje celú kartičku, a ešte kým je vosk teplý, predpripravenou servítkou dvoma-troma silnými ťahmi vosk pretrieme vodorovne k spodnému okraju karty – vytvorí sa biele miesto s pozdĺžnymi nádychmi pôvodnej farby. Popredie sa dá zamaskovať “porastom” poklopkávaním žehličkou.

Moja skúsenosť: Takto napísané to vyzerá ľahúčko… ale je veľký problém urobiť si pozadie tak, že “kopce” budú relatívne rovnako splývať k hladine, takže sa ťažko hľadá miesto, kde servítku nasadiť. Podľa Bossoma som si ju poskladala na štvormo. Prvýkrát som naozaj nedokázala dodržať vodorovný ťah a obrázok vyšiel hodne podivne, navyše pri robení popredia mu zelená pofŕkala nebo a papier mi vypadol z ruky na žehličku a zanechal zeleň aj v miestach, kde som o ňu vôbec nestála. Ale to sú len bočné príkoria; to hlavné bolo, že sa mi ťažko robí vodorovná šmuha.😦

Skúsila som to znova na druhý deň na menšej kartičke (A6). Urobila som si kopce a pod ne som nakládla niečo ako “polia”, aby som dostala relatívne rovnobežný breh. Potom som vodu zotrela. Tentokrát to išlo ľahšie a aj sa mi vytvorila celkom úchodzia hladina, len ešte nie celkom vodorovná. (Skôr vodokrivá, ale ja to zvládnem.😕 ) Robila som so svetlejším voskom a tak šiel z papiera trochu ľahšie dole. Akurát jeden celkom biely breh som musela vykontrastniť modrým krovím, inak sa strácal celkom horizont.

Opätovné nažehlenie farieb neba do miest vody

Táto technika je pre mňa rovnako ťažká ako tá prvá. Vytvára ale pekné efekty. Jednoducho na žehličku dáme farby neba v opačnom poradí (Bossom hovorí, že kľudne môžu byť sýtejšie, teda že použijeme menej bielej a užšie pásmo) a hranu žehličky vedieme rovnobežne so spodným okrajom a popredie zamaskujeme krovím a porastom.

Moja skúsenosť: “Vodorovne” sa ľahšie napíše ako urobí… Chce to hodne praxe a dávať pozor, aby sme zo samej pozornosti k vodorovnému vedeniu žehličky na ňu nezačali tlačiť, pretože sa nám môže prilepiť o papier a stiahnuť vosk. Keď sa to stalo mne, našťastie to vytvorilo zaujímavý efekt “odlesku” na vodnej hladine:

Prežehlenie priesvitným voskom

Toto som ešte neskúšala, ale Bibs to popisuje v tomto článku.

Na žehličku dáme priesvitný vosk a prežehlíme vodorovne so spodným okrajom, čím sa nám podklad rozpustí a vytvorí škvrny.

Táto metóda sa dá použiť aj pri robení neba – miesto bieleho vosku použijeme priesvitný.

2 responses »

Pridaj komentár

