Porasty: krovie, smrek a kvet štetcom

Standard

Dnes som skúšala zasa ďalšiu kapitolu z Michaela Bossoma – kreslenie štetcom. Vyšantila som sa na kroví/listoch stromov, na smreku a na nejakom fantasy-kvete. Tu je postup i skúsenosti:

S prvým som začala s krovím. Mám v sebe obrázok, čo je krajinka tesne za hranicou môjho šamanského lesa, cez ktorý prechádzam do inej reality. Keď mám problém dostať sa do lesa, vždy si tú krajinku predstavím. Tak som si povedala, že by som si ju mohla aj nažehliť… ovšem na to som sa potrebovala naučiť, ako sa robí krovie. A tak moja dnešná prvá lekcia bola o tom.

Krovie/koruny stromov

Na všetko som používala pero a štetcový nástavec. Prišiel mi taký zvláštne vrkôčikovito poprepletaný a mne sa ho nechcelo rozpletať, tak som ho len stlačila naplocho, aby bol viac do šírky a spodné kraje kovových štetín aby neboli tesne pri sebe. Potom som ho vložila do pera a pero som zapla.

Než sa štetec zohrial na prevádzkovú teplotu, trvalo to nejakých 5 minút. Babrala som vosk, aby som zistila, kedy je už dostatočne teplý. Na krovie som si vybrala hráškovú zelenú a farbu ihličia. Kdesi som čítala, že najprv tmavé a do toho potom zosvetľujúce, ale mne sa to zdalo naopak, pretože tmavá (tieň) je výraznejšia a horšie sa prekrýva, tak som to urobila naopak. Najprv som si nakreslila kaňky svetlej zelenej a potom som ich dotieňovala tmavou:

Skúsenosť: Svetlá zelená sa mi roztiekla, pretože som teplotu štetca skúšala na tmavej zelenej a tá sa pomalšie topí. Takže ak skúšate teplotu štetca, tak na tej farbe, s ktorou idete robiť.

Takýmto spôsobom sa dajú robiť aj koruny stromov.

Smrek

Druhá lekcia bol smrek. Bossom hovorí – najprv si zelenou nakreslíme na papier čiaru a potom z nej ťaháme “ihličie”.

Keďže som chcela smrek plastický (=jedna strana svetlejšia ako druhá), tak som si najprv natiahla svetlozelenú čiaru a potom som na “odvrátenú” stranu dodala tmavú zelenú. A potom sa išlo “tahať ihličie” z namaľovanej čiary od vrcholku až nadol:

Používa sa len tá farba, ktorú sme si v čiare naniesli, a vosk sa ťahá štetcom do strán. Z tmavšieho vosku vzniká “odvrátená strana”, zo svetlejšieho “osvetlená strana”. Ale pozor – týmto ťahaním vznikne nepekný priestor v strede, ktorý treba ešte štetcom ťahať, aby sa prekrylo kríženie pravej a ľavej strany.

Na záver som vzala ešte svetlú a tmavú hnedú, že idem namaľovať vytieňovaný kmeň a zem pod smrekom. Najprv som urobila kmeň svetlou hnedou a do nej som dodala tmavú. Lenže… tmavá hnedá je na nerozoznanie od tmavej fialovej a ja som si ich pomýlila… takže moja zem pod smrekom a časť kmeňa sú obliate atramentom… To bolo presne tak naplánované!😀

Huňatý kvet

Tretí námet som našla v knižke o stránku skôr – pomocou tej istej techniky ako pri smreku maľoval Bossom nejaký fialový kvet. Fialová je moja, huňatý kvet mi pripomínal Juhošku a tak som sa do toho pustila.

Najprv som si štetcom urobila svetlozelenú “stopku” s miestom pre dva púčiky:

Potom som si do stopky natiahla pomocou čiar zásobu fialového vosku:

Z tejto zásoby som začala perom do strán ťahať “chlpy” kvetov:

Aby sa mi robilo s perom dobre a mohla som ťahať smerom k sebe a doprava, otáčala som kartičkou.

Keď som bola hotová, bolo to pekné, ale ploché, a tak som sa do toho rozhodla dodať bielou ešte trochu reliéfu:

Nakoniec som štetcom pomocou tmavej zelenej (tá sa našťastie nepletie s ničím) vytieňovala stopku a púčiky.

A tu je hotové veľdielo😛 :

A moje pocity? Milujem štetec! Je úžasný. Po mikrožehličke môj najobľúbenejší nástroj na enkaustiku.🙂

Čistenie štetca

Michael Bossom odporúča po práci s jednou farbou vyčistiť štetec bezfarebným voskom. Keďže štetec je parádne horúci a bezfarebný vosk sa rozpúšťa rýchlosťou svetla, minula som ho hodne. Potom som si všimla, že keď som očistila štetec bezfarebným voskom raz, stačilo ho následné dva-tri razy len poriadne vytrieť do utierky, ten bezfarebný vosk v ňom ešte bol a čistil. Čiže nakoniec som len dobre pritlačila utierku o štetec, po dvoch troch stlačeniach už takmer nevychádzala farba a dalo sa robiť s novou. Takto som striedala zelené, fialovú a dve hnedé. Až pred maľbou bielou som ho znova vyčistila.

9 responses »

    • Je to úžas… Ja tie jeho knižky baštím! Toľko všelijakých nápadov… Včera som sa prdúskala s vodnou hladinou, ale nevyšla tak, ako som si predstavovala, takže si to zopáknem… (Vlastne som chcela dnes, ale bolo treba pracovať, takže sa to odložilo na inokedy.)

      Vosk mi pofŕkal celý obrázok, musela som vyškrabávať zelenú z neba… Žehlička sa mi oprela cez hotové veľdielo… A na to som minula jednu A5!😕 Vrrr.

      • vidíš a napriek toľkým “nezdarom” to na tom obrázku ani vidno nie je😀 a tá voda sa mi náhodou páči🙂 no musím aj ja niekde načerpať inšpiráciu. Len nech už príde pero a tie vosky, lebo sa míňajú a míňajú😛

      • Ja ešte nejaký papier mám a teraz mi ešte príde 20ks, čo síce nie je veľa, ale aspoň niečo😀 ale treba si už urobiť aj zásobu A5 papiera🙂

      • Ja som si tiež myslela, bohviekoľko je 20 ks papiera… Hehe… hehe… a už som ticho…😛

      • tak básničky som kedysi skladala, keď som bola no malá😀 možno som sa maľovaním vrátila do detstva a som si odtiaľ priniesla aj to rýmovanie😀 počkaj, nechaj ma zamyslieť či dačo zbásnim😀

Pridaj komentár

