Ako urobiť “plastický” strom

Standard

Fantasy stromy sú OK – načrtneme žehličkou kmeň a konáre a obklopíme ich lístím (môžeme tiež nabodkovať špičkou žehličky). Napriek tomu takéto stromy nevyzerajú ako “prírodné”. (Veď ani nemusia, ak autor nechce.😉 )

Keď som robila obrázok Yggdrasil, chcela som urobiť “prírodný” strom. Napriek tomu sa mi to v daný deň nepodarilo, až na druhý deň, kedy som si uvedomila, kde som urobila chybu. A tak som si dnes sadla a urobila som “inštruktáž” o tom, na čo nezabudnúť, ak chceme, aby náš strom mal” plastickú” korunu.

Tak najprv som si pripravila pozadie pre budúci obrázok. Nebo som naniesla žehličkou v kombinácii trochu žltej na špicu, hodne bielej, do toho trochu belasej a do tej ďufky modrej. Na kopce som potom volila svetlú zelenú a keď som zbadala, že sa mi urobila pomerne pekná rovná línia v strede obrázka, okamžite som zotrela vosk servítkou a dostala som “jazero”. Nakoniec som tmavšou zelenou dopredu naniesla predný breh:

Potom som na opačnú stranu brehu jazera začala štetcom a tmavou zelenou dorábať “krovie”, aby som zvýraznila hranicu medzi vodou a brehom.Pravá strana kartičky mala veľkú zotretú plochu vosku a vyzerala neuzatvorená. Pôvodne som tam chcela dať strom, lebo aj hore na nebi je kaz a ten som chcela prekryť, ale predný breh bol pekne tieňovaný a tak som sa rozhodla, že to budem riešiť inak a strom dám na ľavý okraj obrázka a túto prázdnu plochu vylepším výbežkom brehu do jazera:

Keď som urobila krovie na brehu, natopila som na štetec trochu čiernej a dotieňovala som ho:

Hotové pozadie pre môj stromčúrik vyzeralo takto:

A išlo sa na strom. Hranou štetca som si tmavou hnedou (topí sa pomalšie ako svetlá a ja som už mala hodne rozhicované pero) vytiahla kontúry stromu:

Obrysy som si vyplnila svetlohnedou – dobre vidno, ako kaňká pri rozhorúčenom štetci:

Do toho som začala tmavou hnedou štruktúrovať kmeň. Najprv pozdĺžnymi ťahmi – vtedy získavame predstavu hladkej kôry. Ja som chcela kôru drsnú, a tak som štetec obrátila v uhle proti obrysu kmeňa a robila som ďufky tak:

Potom som štetec vyčistila bezfarebným voskom od hnedej, nabrala tmavozelenú (lebo svetlejšia by sa roztekala) a postupným ďufkovaním okolo konárov na šírku štetca (ja ho mám štandardne sploštený tak, že maľuje takmer-čiaru) som začala pridávať lístky.

Pri nanášaní lístia okolo spodného výhonku sa mi lístie začalo prekrývať s krovím v pozadí, ktoré bolo robené tou istou zelenou. Budeme to riešiť neskôr, pomocou tieňovania čiernou. Všimnite si, že lístky, keď ich robíme štetcom roztiahnutým do šírky, majú tvar čiaročiek a môžu byť v rôznom uhle ku konáru, čím vzniká dojem “prevísania” (horný konár má rovnobežné lístky, spodný má spodnú časť lístia pod uhlom 45°). Takto dostávame “štruktúru” do lístia, aj keď je robené len jednou farbou a netieňované:

Nasledovný obrázok ukazuje náš “základ pre korunu”. To je ten bod, ktorý som u Yggdrasilu najprv urobila zle a potom opravovala. Všimnite si, že strom je akoby “herbárové” vydanie, teda vidno všetky konáre a celý kmeň, ako keby ani jedna vetva nerástla k nám alebo od nás:

Takže berieme znova štetec a berieme znova zelenú farbu. Teraz budeme pridávať lístie tak, aby zatienilo časti kmeňa a konárov, aby išlo naprieč stromom (červeným označené miesta). Pridávame ho vodorovnými čiaročkami, aby sme nemali veľké plochy zelenej (hnedá pod ňou sa bude totiž rozpúšťať) a navyše absolútne nevadí, ak pomedzi lístie idúce k nám presvitá pôvodný kmeň:

No a teraz berieme do ruky štetec a čierny vosk a veľmi zľahka tieňujeme korunu stromu. Pridávame čierne ováliky rôznym smerom na spodnú a od slnka odvrátenú časť lístia (čo predpokladá, že máme akú-takú predstavu, odkiaľ na našom obrázku ide svetlo). Teraz máme dostatok priestoru na to, aby sme oddelili tú časť lístia, čo nám splynula s náprotivným brehom:

Hotový motív vyzerá nasledovne:

Ešte máme trochu prázdne popredie. Mohlo by pokojne tak zostať, keby sme neboli ja a nemali tendenciu precápať všetko detailami. Na rad prichádza znova žehlička a zelený vosk a v popredí ťahám najprv fúzy tráv a potom plochou žehličky vytváram “porast” a opravujem biely fľak nanebi vpravo hore a robím z neho mračno:

Takže takto sa robia plastické koruny stromov. Podstatný je úzky, podlhovastý tvar štetín štetca a ich sklon okolo vetvy (ak ho držíme priebežne, vytvárame chumáče lístia, ako ho priebežne meníme, vytvárame chaotické, ale vzdušnejšie lístie).

One response »

  1. dobrý popis🙂 ja som si všimla ako som zo začiatku maľovala stromy, že sú také pekné súmerné a potom som si uvedomila, že v prírode to tak nie je, teda pokiaľ nie sú nejako špeciálne ostrihané😀 a až potom som začala dorábať rôzne bočné konáriky🙂

Pridaj komentár

