Maliarska štruktúrna pasta/gel

Standard

Dnes som robila experiment – a celkom mi aj vyšiel! Ale postupne:

Na nemeckom Amazone som objavila ešte inú knižku o enkaustike od Christel Kronesovej Encaustic für Fortgeschrittene (Enkaustika pre pokročilých). Síce nie som pokročilá, ale knižka bola zlacnená a tak som brala…😛 V knižke sú rôzne techniky, napríklad aj taká, ako namaľovať slnko presvitajúce pomedzi temné stromy bez toho, aby sa vám vosky stiekli… Kronesová na to používa štruktúrnu pastu.

Mne najprv klesla sánka, potom som sa chopila rozumu a mailovala Tine, že čo to akože má byť… to izé… Tina mi poslala dokonca nielen slovenský názov, ale aj link na pastu u Laury Écsiovej. Teraz denne chodím za mamou na Antolskú, tak som sa zastavila najprv v Da Vincim v Auparku a fakt ju tam mali… Kúpila som si, okrem iného aj zlatú.

Cestou domov som si vymyslela, že to by boli pekné západy slnka, keby presvitali pomedzi oblaky zlaté lúče… A tak som doma vzala špachtľu a na dve kartičky som si naniesla zlatú vrstvu. (Mimochodom, táto pasta sa asi používa na to, aby sa vytvoril vhodný podklad pre enkaustiku na nevhodných materiáloch – napr. na plátne, ale nie som si touto informáciou celkom istá.)

Pasta schne dlho jak fras. Dva dni som nemala na enkaustikovanie čas, pretože som umývala okná, tepovala a inak odvšivovala byt😕 , ale dnes už som nevydržala. Vzala som jednu kartičku s natretou zlatou škvrnou a šla som robiť “západ slnka na mori”. Cieľ bol mať slnko zlaté, mať lúče a mať zlaté odblesky v modrej vode (samozrejme, vyškrabaním).

Ovšem zistila som, že vosk sa na paste správa trochu inak ako na papieri, a tak bolo treba hrubšiu vrstvu a more som musela robiť dokonca na nižšej teplote, aby som zlatú ako-tak prekryla. Nebo som spravila svoje klasické: neónová oranžová – žltá – ružová – biela – belasá – ultramarín (kráľovská modrá). Pokúsila som sa urobiť prstom biele oblaky, ale nevyšlo mi to celkom a tak som ho ešte raz premazala (a tá hrubšia vrstva vosku mi potom robila problémy).

Pod nebo som naniesla morskú vodu – súvislú vrstvu, po ktorej som potom cikcakovito pobehala čistou hranou žehličky, čo odkrylo podklad – buď biely alebo zlatý. V mieste, kde mi modrá celkom neprekryla zlatú, som na hranu žehličky dala kráľovskú modrú a robila som cikcaky ňou.

Potom som si prekryla morskú hladinu a začala vytierať servítkou na nebi “lúče”. Tu mi robila problém hrubá vrstva vosku a niekde sa mi podarilo lúče doslova “vydriapať”. No, nič to. Nakoniec som škrabkou doplnila zlaté odlesky na hladine.

Obrázok je trochu šišatý, pretože sa tá zlatá dosť ťažko fotila a musela som kartičku všelijako nakláňať. Aha, a formát: A6.

2 responses »

    • http://www.enkaustika.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=14315016&category_id=34&option=com_virtuemart&Itemid=99

      Vytvára to takú vrstvu so štruktúrou (podľa toho, akú si vyberieš; štuku nemali😕 ) a Kronesová ju používa tak, že si spraví podklad a na to štruktúrnou pastou vytiahne prvky popredia a keď pasta zaschne, dáva na to žehličkou vosk. Keďže medzi pôvodnou vrstvou vosku a tou novou je štruktúrna pasta, nezlievajú sa.

      Ja som skúšala, čo to urobí, keď namaľujem pozadie, zafixujem fixatérom a potom na to nanesiem novú vrstvu, ale tá fixovaná vrstva sa mi potrhala – neroztiekla, ale potrhala.😕 Takže toto nechodí.

      Mimochodom, tie štruktúrne pasty/gely sú v rôznych farbách a štruktúrach, aj ako piesok alebo sklené perly. Ak som to správne pochopila, dajú sa naniesť na hocičo a potom na to možno nanášať vosk. Takto sa dajú vyrobiť aj strieborné a zlaté kartičky doslova z hocičoho (len je to asi drahšia zábava).

Pridaj komentár

