Medené vrchy – práca na podklade zo štruktúrneho gelu

Standard

Dnes mám obrázok, ktorý som robila niekoľko dní po sebe, pretože som ho robila so štruktúrnym gelom a ten som musela nechať medzi jednotlivými krokmi vyschnúť. Volá sa Medené vrchy (Copper mountains). Nápad vznikol, keď som robila Svitanie nad jazerom a ako som robila svahy, prirodzený pohyb žehličky ich tieňoval a odhaľoval podklad pod nimi. Chcela som to vyskúšať s medenou farbou a zlatou farbou a mať aj odraz svetla vo vode. Naplánovala som si približný vzhľad obrázku (ten mi aj celkom vyšiel), kde slnko bude v údolí medzi dvoma vrchmi a bude na vodu hádzať len úzky lúč.

Najprv som si na kartičku (A6) špachtľou naniesla slnko a podklad pre jeho lúče, ktoré som chcela vyškrabať. Tentokrát som sa snažila, aby bola vrstva zlatej pomerne hladká, aby sa mi na nerovnostiach nezbieral vosk. Trochu zlatej som si naniesla aj na hladinu, kam som chcela umiestniť odlesk slnka. So špachtľou sa mi pracovalo pomerne zle a zistila som, že s ňou musím zaobchádzať ako maliar-umelec a nie ako maliar-natierač😕 – že nie je jedno, akým smerom tam nakydám ten gel. Tak som si urobila stredovú vrstvičku a tú som potom do všetkých strán rozotierala špachtľou, ako keby som kreslila štetcom skutočné slnko. Aspoň na hornej strane, ktorá mala byť podklad pod “nebo”. A potom som to nechala pekne 24 hodín zasychať.

Pri práci s gelom (neviem, či som to už spomínala) je dôležité priebežne omývať špachtľu vodou, ešte než gel zaschne. V ďalšom kroku som špachtľou začala kresliť medeným štruktúrnym gelom kopce. Špachtľa nebola najlepšia voľba, hoci som si pôvodne myslela, že mi pomôže dobre kontúrovať. Ale gel sa držal v jej strede a treba ju držať veľmi naplocho k papieru, takže moje kontúry vznikali len veľmi ťažko. Nabudúce vezmem radšej štetec a budem ho poctivo umývať.

Potom obrázok schol znova 24 hodín. Lenže dovtedy som si rozmyslela, že až budem robiť vodnú hladinu, celkom by sa mi hodilo mať v nej odraz vrchov – a tak som došpachtlila ich zrkadlový odraz  do miest, kde som ich chcela mať “vo vode”. A zasa 24 hodín schnutia.

No ale to by som nebola ja, keby som nebola vymýšľala ďalej: tá zlatá, ktorú som tam mala ako podklad pre odraz vo vode, sa mi zdala nejaká “slabá”. A tak som si to “vylepšila”: do odrazu údolia medzi kopcami som kydla trochu viac zlatej a pod vodnú hladinu som doplnila mosadznú, ktorá je len o chlp tmavšia ako zlatá:

No a takto som mala udatne vypodkladovaný obrázok a šípila som zradu, pretože pri pokusoch premaľovať metalické gely voskom som zistila, že vosk na ne veľmi nechytá. Vedela som, že budem musieť dať hrubú vrstvu vosku; čo som netušila bolo, že kartička zvlnená podkladovým gelom bude nerovnomerne prijímať vosk zo žehličky.

Potom nastalo skutočné enkaustikovanie: obloha šla pomerne ľahko a bola to moja obvyklá kombinácia biela + ružová + belasá + kráľovská modrá. V podstate som ju musela dorábať len raz na mieste, kde sa mi vytvorila kvôli zvlnenej kartičke biela bublina.

Keď som mala oblohu hotovú, začala som zelenou kontúrovať kopce. To mi už takmer nešlo – vosk nechytal na podklad. Zabudla som stiahnuť teplotu žehličky a robiť so studenším voskom, takže som ho len veľmi presne nanášala špičkou žehličky. Navyše som nerátala s jedným – v miestach, kde bol pôvodný podklad kartičky, vosk držal výborne a vytvoril hrubú vrstvu, kým na gelovom podklade zliezal.

Potom išla modrá voda. Zasa: na gelovom podklade takmer nechytala, na papieri sa tvorila hrubá “kôrka” (ľavý a pravý dolný roh). Keď sa mi podarilo gelový podklad zapatlať, prišiel na rad porast v popredí. Ovšem na hrubej vrstve vosku sa mi “porast” poklopkávaním žehličkou vytvoriť nechcel – bolo tam priveľa vosku. Nakoniec som musela vziať pero so štetcom a vyrábať na ňom svetlejšie “fľaky”. A keďže aj breh jazera pod kopcami bol akýsi metalický, zapatlala som ho zeleným krovím.

Ale popredie sa mi zdalo nesmierne tmavé a tak som doňho hodila ešte trochu červenej a pár machúľ žltej – a potom som odborne a s patričným nadávaním vyškrabala “vlnky” na hladine a “lúče” na oblohe.🙂

No a tu je veľdielo vyfotené tak, aby ten kovový lesk bolo aspoň trochu vidno:

Pridaj komentár

